Retken kuva-albumi
Tämän vuoden keväiselle retkelle suuntasimme Satakuntaan, missä tutustuimme suorastaan hengästyttävään määrään varsin mielenkiintoisia kohteita. Torstaipäivän aloitimme aamupäiväkahvilla Humppilan Cafe Lasikellossa, josta jatkoimme kohti Euraa.
Tämän vuoden keväiselle retkelle suuntasimme Satakuntaan, missä tutustuimme suorastaan hengästyttävään määrään varsin mielenkiintoisia kohteita. Torstaipäivän aloitimme aamupäiväkahvilla Humppilan Cafe Lasikellossa, josta jatkoimme kohti Euraa.
Oppaamme kertoi, että Alvar Aalto suunnitteli terassitaloja kaikkiaan neljä
osana laajempaa Kauttuan asemakaavasuunnitelmaa mutta että vain yksi lopulta
valmistui vuonna 1938 sota-ajan vuoksi.Terassitalo on funktionalistinen
asuintalo, joka suunniteltiin alun perin A. Ahlström Oy:n Kauttuan tehtaiden
ylemmille toimihenkilöille. Se on rinnettä porrasmaisesti laskeutuva
kerrostalo, jossa asuntojen katot ovat ylempien asuntojen terasseja. Se on
selkeä esimerkki arkkitehdin halusta sijoittaa rakennus osaksi luontoa. Yksi
asunnoista on kalustettu Artekin huonekaluilla, ja se toimii näyttely- ja
myyntitilana. A. Ahlström Osakeyhtiö omistaa yhä koko rakennuksen, johon kuuluu
kuusi erikokoista vuokrahuoneistoa.
Oppaan johdolla jatkoimme viereiseen idylliseen ruukinpuistoon,
jossa ihailimme edelleen Aallon suunnittelemia rakennuksia. Villa Aalto (Tipula)
vuodelta 1942 suunniteltiin paperitehtaan naimattomille virkailijanaisille
asuntolaksi. Talon terassia koristavat Aallolle tyypilliset pyöreät viistot
puupylväät, joita Aalto on käyttänyt niin terassitalossa kuin Noormarkun Villa
Maireassa. Edelleen kävimme ihailemassa hirsistä työläisten sauna- ja pesularakennusta
(1944 -1946) Eurajoen rannalla. Sinne kuljimme pitkin kylän halki kulkevaa
keskiaikaista Sepäntietä, jota vanhat 1800-luvulta peräisin olevat,
punamullatut viehättävät seppien asuinrakennusrivit reunustavat.
Kierroksen jälkeen nautimme herkullisen ja erittäin runsaan lounaan ruukin
päärakennuksessa, Kauttuan klubilla. Klubin kauniit juhlasalit ja
entisaikaa kunnioittava kalustus olivat mitä upeimmat puitteet maittavalle
lounaalle. Uusklassistisen klubirakennuksen (1802) vierellä pihalla seisoo upea
kellotapuli, jonka erikoisessa kellossa on vain tuntiviisari. Klubin vierellä
oleva upea puutarha kukkivine omenapuineen ja jasmiinin tuoksuineen jäi
erikoisesti mieleen.
Lounaan jälkeen matkamme jatkui Harjavaltaan kuvanveistäjä,
siluettitaiteilija ja kirjailija, vapaaherra Emil Herman Robert Cedercreutzin
(1879 -1949) museoon. Oppaan johdolla tutustuimme Kokemäenjoen rantatörmällä
sijaitsevaan museoon, joka on yhdistelmä taidetta ja kulttuurihistoriaa. Vuonna
1914 Emil Cedercreutz rakennutti taiteilijakotinsa Harjulan Kokemäenjoen
kauniille rantatörmälle. Omaperäinen koti on kokonaistaideteos, jonka
taiteilija sisusti kotimaasta ja ulkomailta hankkimillaan esineillä ja taiteella.
Esimerkkinä tästä lattiaa koristi mm jääkarhun talja.
Taiteilijakodin lähistöllä on maahengen temppeli, joka koostuu taiteilijan
keräämästä kansatieteellisestä esinekokoelmasta. Sen tarkoitus on kuvata
entisajan maaseudun elämää ja työtä. Vaikuttavaa ja monipuolista
veistosnäyttelyä olisi voinut jäädä ihailemaan useammaksikin tunniksi kuten
myös mielenkiintoista ja erityisen taidokasta siluettitaidenäyttelyä sekä upeaa
taidekokoelmaa. Museon alueella sijaitsevassa veistospuistossa ihailimme
lukuisia pronssiin valettuja Emil Cedercreutzin veistoksia, joista vain osan
tunsimme ennestään.
Noormarkun ruukki
Museokierroksen jälkeen lähdimme kohti Noormarkkua ja hotelliamme
Noormarkun ruukkia, joka on nykyisin Porin kaupunkiin kuuluvassa Noormarkussa sijaitseva
varsin viehättävä ruukkialue. Siihen kuuluu varsinaisen rautaruukin lisäksi
myös muita A. Ahlström osakeyhtiön omistamia rakennuksia, muun muassa saha,
voimalaitos sekä työläisten ja johtajien asuntoja. Ruukki on Noormarkunjoen
rannoilla vanhan Noormarkun kartanon alueella. Raudanjalostusta ruukissa
harjoitettiin vuosina 1806 -1920.
Vuodesta 1870 lähtien se kuului liikemies Antti Ahlströmille ja myöhemmin
A. Ahlström Osakeyhtiölle, jonka pääkonttori sijaitsee alueella edelleen.
Alueella sijaitsee monia merkittäviä rakennuksia. Oppaamme mukaan
Ahlströmin sukuun kuuluneet yhtiön pääjohtajat ovat kukin vuorollaan
rakennuttaneet omat upeat asuntonsa perheilleen ruukin alueelle.
Isotalo
Arkkitehti Evert Lagerspetzin piirtämä rakennus valmistui vuonna 1882. Se
oli alun perin Antti Ahlströmin ja hänen perheensä asuntona. Talon toisessa
päädyssä toimi pitkään myös yhtiön konttori. Samaan kokonaisuuteen kuuluvat
myös pesula- ja saunarakennus sekä postikonttorina toiminut rakennus. Nykyään
tämä erikoisen viehättävän näköinen Isotalo on Ahlströmin suvun
yksityiskäytössä.
Noormarkun klubi
Nautimme iltakahvit Noormarkun klubilla. Rakennus on alun perin vuonna 1907
valmistunut palokuntatalo, jonka A. Ahlström Oy hankki omistukseensa 1919.
Vuonna 1924 se muutettiin klubirakennukseksi, joka toimii erilaisten juhlien ja
tilaisuuksien pitopaikkana. Myöhemmin illalla kokoonnuimme illanviettoon klubin
terassiravintolaan.
Villa Mairea
Perjantaina aamiaisen jälkeen oli vuorossa Alvar ja Aino Aallon
suunnittelema Villa Mairea, jota myös on kutsuttu ”Noormarkun helmeksi”. Tämän
rakennutti silloinen Ahlström-yhtiöiden pääjohtaja Harry Gullichsen vuonna 1939
Maire Ja Harry Gullichsenin edustuskodiksi. Talo on kokonaistaideteos, joka
nykyisin luetaan 1900-luvun modernin arkkitehtuurin huipputeoksiin.
Itse rakennuksen julkisivussa on käytetty puuta, teakia ja suomalaista
honkaa, osittain liuskekiveä ja vaaleaa slammausta. Talon muotokieli on
samanaikaisesti sekä moderni että ajaton. Alakerran perusratkaisuna on 250 m²:n
kokoinen avonainen tila, jossa ovat kaikki keskeiset toiminnot sekä
taidekokoelma. Sille on ominaista avara olohuonetila, johon oli muodostettu mm
toimistohuone liikuteltavien väliseinien avulla.
Rakennuttajat Harry ja Maire (o.s. Ahlström) Gullichsen olivat taiteen
ystäviä ja tukijoita. Talossa on edelleen esillä Maire Gullichsenin laaja ja
erittäin harvinainen taidekokoelma kansainvälistä taidetta ja suomalaista
designia. Talon sisustuksen ja kalustuksen on suunnitellut Alvar Aallon
ensimmäinen vaimo Aino Aalto. Liikuteltavat väliseinät ovat samalla
taidekokoelman varastokaappeja niin, että esillä olevia maalauksia saatettiin
vaihtaa, esim. vain muutamia maalauksia saatettiin pitää esillä kerrallaan.
Maire Gullichsenin henkilökohtainen suhde taiteeseen on hyvin havaittavissa
talon monista taide-esineistä. Hän oli myös hyvin kiinnostunut puutarhan
hoidosta ja kasveista, tätä harrastusta varten oli rakennettu kaunis
lasiseinäinen talvipuutarha. Oleskelutilan suuret liukulasi-ovet oli
suunniteltu avattaviksi niin että suuri avoin huonetila olisi ollut avattavissa
suoraan avaraan puutarhaan. Oppaan mukaan tämä ei kuitenkaan ollut käytännössä
toiminut hyvin. Puutarhassa on kaunis munuaisen muotoinen uima-allas sekä
nurmikkoalueen toisella puolella turvekattoinen erikoisesti valikoidusta puusta
rakennettu sauna. Sauna on katoksien ja terassien kautta rakennettu yhteen
päärakennuksen kanssa. Talon vastaisella puolella aukeaa kaunis suomalainen
mäntymetsä. Yläkerta on pyhitetty Ahlströmin suvun käyttöön, joten vierailumme
ei ulottunut sinne. Sisätiloissa on runsaasti kantavia pilareita, joista osassa
kaunis japanilaishenkinen niinipäällyste. Sisustuksessa on käytetty paljon
Pohjois-Amerikasta hankittua douglaskuusta, joka on värisävyltään yhteneväinen
ikkunoista näkyvän mäntymetsän kanssa. Tästä esimerkkinä Aallon
arkkitehtuurille tyypilliset pystykaiteet portaikossa. Oppaalta kuulimme yläkerrassa
olevan useita makuuhuoneita, useampi kylpyhuone sekä mm Maire Gullichsenin
studioateljee, jonne kuulemma hänellä yksin oli pääsyoikeus.
Havulinna
Tämän upean linnamaisen rakennuksen näimme vain ulkoapäin. Rakennuksen on
teettänyt Maire Gullichsenin isä vuorineuvos Walter Ahlström, silloinen
yhtiöiden pääjohtaja. Se on toiminut perheen kotina eli myös Maire Gullichsenin
syntymäkotina. Havulinna valmistui vuonna 1901. Jugend-tyylinen huvila on
arkkitehti G. A. Lindbergin suunnittelema. Nykyään se toimii koulutus- ja
edustuskäytössä.
Ahlström Voyage-näyttely
Noormarkussa tutustumme vielä Ahlström Voyage-näyttelyyn. Näyttelytila
sijaitsee vanhassa, kauniissa rautapajassa sen yläkerrassa, Makkarakosken
partaalla. Näyttely kertoo monin kuvin ja tekstitauluin Ahlström-yhtiöiden
historiasta vuodesta 1851 alkaen aina nykypäivään asti ja esittelee muun muassa
konserniin kuuluneiden Iittalan, Karhulan ja Riihimäen lasitehtaiden
taidelasia.
Sigrid Juseliuksen mausoleumi
Seuraava tutustumiskohteemme oli Porissa sijaitseva Juseliuksen mausoleumi.
Sen rakennutti menestyvä liikemies Fritz Arthur Jusélius 11-vuotiaana
tuberkuloosiin kuolleen tyttärensä Sigridin viimeiseksi leposijaksi. Kaunis,
uusgotiikkaa edustava mausoleumi seisoo lyhtymäisenä pensasaidan erottamalla
alueella Porin Käppärän hautausmaan pienen kappelin vieressä. Arkkitehtina
toimi Josef Stenbäck. Kahdeksankulmaisen mausoleumin keskihallin alapuolella
sijaitsee krypta, joka saa valonsa keskellä olevasta ympyränmuotoisesta
varsinaiseen kupolikappeliin avautuvasta aukosta. Kryptan keskellä on
graniittijalusta Sigridin sarkofagille. Mausoleumi on ajan saatossa kärsinyt
materiaaliongelmien vuoksi ja tuhoutunut myös tulipalossa. Tämän vuoksi
nykyiset freskot ovat Jorma Gallen-Kallelan tekemiä kopioita vuosilta 1933 - 39
ja ne on maalattu alkuperäisten, hänen isänsä Akseli Gallen-Kallelan luonnosten
ja esitöiden mukaan. Alkuperäisten alafreskojen tilalla on Emil Cedercreutzilta
tilatut pronssiin valetut reliefit. Keskihallin koristeluun on maalattu Gallen-Kallelan
alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti suomalaisia puita ja luonnonkasveja. Siellä
on myös nähtävissä palokärki - kuoleman ennustaja - muistuttamassa kaiken
katoavaisuudesta.
Maittavan lounaan nautimme perinteisellä Porin Suomalaisella
Klubilla.
Luonaan jälkeen oli ohjelmassa bussikiertoajelu Porissa ja Reposaaressa.
Reposaari
Reposaaressa ihailimme idyllistä vanhaa puutaloarkkitehtuuria. Vierailimme
myös kauniissa Reposaaren puukirkossa kuuntelemassa kirkon historiikkia. Kirkon
rakentamiseen olivat osaltaan vaikuttamassa Reposaaren satamassa usein
vierailevat norjalaiset merimiehet. Kuusikulmainen kirkko valmistui 1876, mutta
sen piirtäjästä ei ole tietoa. Kirkon sisäkaton upeat freskot on maalannut
Lennart Segerstråle.
Pyörähdimme vielä pikavisiitillä kuuluisilla Yyterin hiekkadyyneilllä.
Leivoskahvit nautimme ennen kotimatkaa upealla paikalla meren rannalla
sijaitsevassa Ravintola Merimestassa.
Tapiolaan saapui illalla
väsynyt mutta hyvin tyytyväinen seniorijoukko, joka oli tutustunut kauniisiin
maisemiin ja kokenut jälleen palan mielenkiintoista ja arvokasta suomalaista
kulttuurihistoriaa. MN